woensdag 11 april 2018

11 april 2018 - Gainesville, Florida, Verenigde Staten

Ik schuif de gordijnen open en het is prachtig weer. Het zonnetje schijnt volop en het is al lekker warm.
Niets wijst erop dat het vandaag een regelrechte horrordag gaat worden.
We zijn vroeg, koffers in de auto en we kunnen nog rustig ontbijten.
Een flinke route voor de boeg met als einddoel Gainsville. 164 km.
We rijden de 200 naar highway 95 en even later naar de 295. Even voorbij Jacksonville gaan we rechstaf naar de 10. Het lampje van de bandenspanning geeft nog aan de die te laag is.
Ik ben net even gestopt bij een benzinepomp en heb de band rechtachter bij moeten pompen. Een jongeman was zo vriendelijk mij te helpen met de airpomp.
Oke, weer verder, maar na een aantal kilometers begint het lampje weer te branden. Sjit, niet leuk. Het is druk op de weg en het rijdt niet prettig.
Toch maar weer even de highway af en stoppen bij een benzinepomp. Kan wel weer bijpompen maar dan heb ik weer hetzelfde en we moeten nog meer dan 100 km.
Dan maar Alamo bellen.
Moeilijk, eerst een keuzemenu en eindelijk iemand aan de lijn, Fred.
Alles uitgelegd en hij moet weten waar we staan. Weten we niet. Bij benzinepomp CircleK aan de highway 10, maar dat kan hij niet vinden. Bep naar binnen bij CircleK om adres te vragen. Ok, Fred kan het vvinden. Hij gaat bellen om te kijken of er een auto in de buurt is om om te ruilen. Lang wachten aan de telefoon in de hete auto.
Fred heeft geen auto in de buurt en heeft een andere optie. Naar een Goodyear of een Firestone rijden om de band te repareren. Helemaal niet blij mee. Fred heeft geen andere optie. Ok, welke Goodyear of FFirestone dan. Fred gaat googlen. Duurt weer erg lang.
Hij heeft een adres van een Firestone, zo'n 10 km verdereop. Oke, gaan we proberen.
De Tomtom kent het adres niet wat Fred heeft opgegeven. Balen.
Dan weere naar binnen bij de benzinepomp om te vragen of zij weten waar die Firestone
zit. Het meisje achter de kassa is behulpzaam en kan het adres wel traceren op haar mobiel.
Maar daar hebben we niks aan, alleen dat we weten dat het adres klopt.
Weer enkele keren het adres in de Tomtom ingevoerd, met hoofdletters, spaties, en zo, en ja, hij geeft het juiste adres aan te hebben gevonden. Gelukkig.
We lopen naar de auto en..................de band is helemaal plat!!!
Stressen!!! Het is warm. Een geluk bij een ongeluk dat we niet langs de snelweg staan maar veilig bij een benzinepompstation.
Dan maar weer Alamo bellen. Dezelfde langdurende procedure mett het keuzemenu.
Julia deze keer. Ik vraag naar Fred, maar die is er niet meer.
Kan ik het hele verhaal weer in steenkolenengels gaan vertellen.
Julia zal een monteuur sturen om de band te verwisselen, maar dat zal nog wel drie kwartier duren voor ie er is.
Heb er nog even aan gedacht om de band zelf te verwisselen, maar toch maar niet.
Julia vraagt om te kijken of er een reserveband in de auto aanwezig is. Grrrrr, alle koffers en tassen eruit. Ja, reservewiel, Julia! Een zogenoemd thuisbrengeretje.
Na een half komt de monteurr en verwisselt de band. Ik vraag of ik ermee kan rijden, want ik moet naar Gainsville. Ja, zover als je wilt, maar niet harder dan 50 mile.
Dan maar naar de bandenhandel Firestone. De TTomtom wijst ons de weg naar.........
helemaal geen bandenhandel maar een modelwoning van een nieuw vakanntiepark.
Aanngebeld, gevraagd of Firestone in de buurt is. Ja, 5 km verderop.
Eindelijk gevvonnden. Naar binnnen, band lek, ok, wachten, drie kwartier gaat hete duren.
Er zit een sticker van Alamo op het raam, even scannnen en alle gegevens zijn bekend, bandenmaat, gegevens van Alamo, type auto.
Drrie kwattier later is de Sentra klaar. Nieuwe band eronder. Gevraagd nog wat de reden wwas van het lekrijden. Onduidelijk antwoord, gewoon een nieuwe erop. Rekening naar Alamo. Benieuwd of ik er nog iets van hoor.
Eindelijk weer op weg.
We hebben gepland om 12 uur in Gainsville te zijn, en het is dus 5 uur geworden.
Dat kost energie zoiets, door de stress en de warmte.
Enfin, heelhuids in Gainsville aangekomen in Quality Innn.
Ingecheckt en gauw nog even naar het centrum. Toch nog zo'n 9 kilometer verderop.
Leuk centrum. Gainsville is een universiteitsstad en dat kun je zien. Overal in het centrum terrasjes bevolkt door studenten. Beetje rondgewandelt. Toch maar goed dat we even zijn gegaan, anders hadden we niks van de stad gezien.
Een hectische dag vandaag!!!

Tot morgen!

1. Claudia en Bas:
    12 april 2018
    Hallo Papa en Mama, wat een pech! Hebben jullie wel een flink stuk gereden naar Gainsville. Jammer dat ze de auto niet konden ruilen. Wij hebben in Florida toen 3 auto's gehad. Kost veel tijd. Balen dat de TomTom adressen niet vind..zou toch niet moeten kunnen?! Hopelijk vandaag een betere dag! groetjes C en B