17e Reisdag 2-11-2016

3 november 2016 - Townsend, Tennessee, Verenigde Staten

Vandaag is er weer heel mooi weer voorspeld en zijn we van planbom naar de SM te gaan.
Het ontbijt valt hier erg tegen, geen normaal brood, geen fruit, geen oatmeal, ruimte veel te klein, sommige mrnsen staan te ontbijten! Op elk tafeltje ligt een opengeskagen bijbel. Enfin, gauw wegwezen hier.
Omdat we gisteren verder zijn doorgereden zitten we nu na een kilometer al in de Smokey Mountains. De weg is heel goed en er zijn al wst meer auto's.
De mevrouw van het visitorcenter had ons geadviseerd vroeg te gaan omdat je anders in het bos in de file komt te staan en stapvoets moet rijden, we gaan richtung Cave Cove, daar is een loop van zo'n 18 kilometer door de SM.
Als we binnen rijdrn is het toch al druk. Raar gezicht een filecauto's door de wildernis. Maar er wordt gelukkig normaal doorgerede. Het is er prachtig, de kleuren van de terreinen en de bomen. Er zjn ook onbewoonde oude houten cabins en een paar kleine kerkjes. We hopen natuurlijk een beer te zien (veilig in de auto),maar niks. Wel een hert, een eekhoorn en wilde kalkoenen. Het is een leuke rit. Opeens licht een lampje op het dashbord op: warning low tire pressure. Wat nu weer, net nu in het bos, kapotte band? Nee, toch niet. We rijden gewoon door. Eenmaal weer buiten het park gaan we op zoek naar een benzinepomp. Duurt natuurlijk weer even en dan is er een klein bennibestation. Nee tyre pressure hebben ze niet. Wel een paar km verderoo.
Oke. Verder. Een Shell pomp met een bordje air. 4 quarters in het apparaat en dan kun e pompen. Maar ik zie geen drukmeter. Naar binnen. De baas, een oudere man net lang wit haar in een staartje loopt mee naar buiten. Kijkt naar mijn banden (volgens het lampje zijn alleen de banden voor te slap) en zegt "Die zijn hard genoeg". Ik vertel hem dat een lampje op het dashbord meldt dat er lucht bij moet. "Ach, die lampjes tegenwoordig", zeg ie."Maar ik zal ercwst bij doen!" Er schuift een metalen strip uit het handvat met daarop de druk aangegeven. "Ik doe alle 4 de banden wel even", zegt ie.
Als hij klaar is bedank ik hem. Hij geeft mij een hand en zegt: "Have a save travel!" Een aardige man. Nu geeft de auto de melding dat alle 4de banden te hard zijn: 35 ipv 34. Ik laat het maar zo.
Verderop komen we langs een ander visitorcenter waar het druk is. Ik vraag binnen nog wat we nog meer in de buurt kunnen gaan zien en hoe ver het rijden is. Er is ook een leuk museum met opgezette dieren die in de SM leven.
Achter het gebouw start een trail die we gaan lopen. Heerlijk uit de auto in het bos. Het bord "In this area are bears active" dempt de feestvreugde een beetje:-)
Zolang we mensen achter ons lopen of ons tegemoet komen gaat het nog wel, maar als we na een poosje alleen zijn kijk je toch wel goed om je heen.
Het was weereenleukedagvandaag!
Groetjes
Wim

1. Claudia en Bas:
    3 november 2016
    Was die loop met de auto? Ik heb er toen iets van opgezocht en je kon er zelfs fietsen huren en de loop fietsen..als ik het goed heb?
    Kijk maar goed uit voor de beren! Hard praten als er niemand in de buurt is met wandelen!!
    Groetjes uit Roermond